arrow-downcheckdocdocxfbflowerjpgmailnoarticlesnoresultpdfsearchsoundtwvkxlsxlsxyoutubezip
Понятие апперцепции и Трансцендентальная дедукция 1787 года
20.06.1981 16:26:00

В журн.: Synthese. 1981. Vol. 47, Issue 3, Publisher: Kluwer Academic Publishers, pp. 385–448.

«This paper concerns the problem of how Kant can validate a questionable claim that he makes in §16 of the 1787 B-edition of the Transcendental Deduction of the Categories, as well as the relation of that claim to Kant’s account of apperception, or the intellectual consciousness of self. The paper has four parts. In the first, I sketch the Transcendental Deduction and show how the problem of validating the claim in question arises. The second part then indicates three solutions to this problem which Kant does or could offer and ultimately rejects all of them. The third solution, however, is seen at least to commit Kant to assertions like those which he makes in the Deduction and Paralogisms about apperception. So one might hope to support this solution by appeal to Kant’s general views on apperception. However, in the third part of the paper I suggest the hypothesis that those views, insofar as they bear on our particular problem of validation, can be regarded as the product of a conflation by Kant of the traditional view of self-awareness with his ‘revisionary’ view of knowledge first offered in the first Critique. If this hypothesis is plausible, it appears that Kant’s general views on apperception can scarcely lend any satisfactory support to our third solution to the validation problem in the Deduction. It also seems possible that various insights into the nature of self or of self-awareness that Strawson and others have attributed to the relevant part of Kant’s work are only consequences of the confiation in question. In the fourth part of the paper I therefore conclude that though the problem with which we have been dealing leads us to a sharper understanding of Kant’s account of apperception than has been previously available, the problem cannot be solved within Kant’s framework in the way in which we would like. So measures to circumvent it must be adopted by students of the Transcendental Deduction.

Before turning to the Deduction itself, let me note that this paper is not meant to provide a full-scale discussion of all of Kant’s views on apperception. Rather, I have deliberately restricted attention to those views just insofar as they relate to the problem mentioned above. Arrived at as they are under this restriction, my present conclusions turn out to be largely negative. But I nevertheless regard Kant’s account of apperception as still of as much live interest as that of any other philosopher whom I know. Kant may fall victim to confusions, but in discussing matters relating to self-awareness he goes extremely deep. Moreover, there are areas of the greatest interest in Kant’s discussion of these matters- areas not directly related to the problem considered in this paper — where Kant’s views seem to me, in general, absolutely correct. Some of these areas have already been pointed out in work by Castafieda, and recent discussions of belief and of indexical and demonstrative reference suggest further ways of sharpening our understanding of them. It is impossible, however, for us to consider any of these areas in this paper. Instead, we must focus exclusively on the problem that I have mentioned and on Kant’s account of apperception just as far as that account does bear on that problem.»

Ещё на эту тему
Сознание, мозг и свобода воли. Научный семинар Центра исследования сознания

Семинар был посвящен книге известного оксфордского философа Ричарда Суинберна «Сознание, мозг и свобода воли». Суинберн по современным меркам занимает непопулярную позицию, отстаивая субстанциальный дуализм и доказывая существование не только души, но и Бога. Его идеи не находят широкой поддержки среди сотрудников Центра, тем не менее, мы считаем важным обсуждать и те взгляды, которые не вызывают согласия. Это одна из важнейших основ научного диалога.

Источник:
19.12.2019
Конференция о проблеме тождества личности. Записи докладов

Проблема тождества личности является одной из самых обсуждаемых в современной философии. Она включает в себя вопросы о Я, личности, ее тождестве во времени и единстве. 17 мая 2018 года на философском факультете МГУ состоялась конференция, посвященная этой проблеме.

Источник:
19.12.2019
Новое и популярное
Сочиняя книгу мира

Семинар посвящен метаонтологическому проекту Теодора Сайдера, который он излагает в работе «Writing the Book of the World». Сайдер пытается показать, что онтология должна описывать структуру мира, а не исследовать, что в мире необходимо, что в мире есть, и какая из репрезентаций мира является истинной. Для онтолога истины мало: написанная им книга мира должна не только содержать все истинные суждения о нем, но и термины, используемые в этих суждениях, должны, как говорит Сайдер, как бы резать реальность на естественные виды. Чтобы решить эту непростую задачу Сайдер опирается на метафизику второй половины ХХ века, развивая идеи У.В.О. Куайна и Д. Льюиса. О том, насколько успешно ему это удается, можно узнать из записи семинара.

19.12.2019
Философы и сознание. Слушайте наш подкаст!

Рады сообщить, что Центр запускает свой подкаст. В нем уже доступен весь первый сезон наших научных семинаров!
Кроме семинаров мы будем загружать в него записи круглых столов, конференций, интервью и лекций. Надеемся, выложенный здесь материал будет для вас полезным и интересным. 


19.12.2019
Лекторий выставки "This is not a Book"

В ММОМА откроют образовательную программу выставки«This Is Not a Book: коллекция Дмитрия Волкова. История о человеке, его искусстве и библиотеке». Расписание в новости!

19.12.2019
Свобода воли под угрозой естества. Научный семинар Центра исследования сознания.

Этот семинар посвящен теории свободы воли Бернарда Беровски, которую он излагает в книге "Nature's Challenge to Free Will". Большинство современных философов сходятся на том, что свобода воли совместима с детерминизмом. Такая позиция называется компатибилизмом. Предположительно именно Беровски является автором этого термина, что не мешает ему обрушиваться с критикой на самую влиятельную версию этой позиции - условный компатибилизм. Взамен Беровски предлагает свою версию совместимости свободы воли с предопределенностью, называя ее юмеанской, хотя он сам признается, что Юм не поспешил бы с ним соглашаться. О сути этой позиции и основаниях критики условного компатибилизма вы узнаете из записи семинара.
Докладчики - Андрей Мерцалов и к.ф.н. Артем Беседин.
Участники В.Васильев, Р.Хауэлл, О.Черкашина, А.Танюшина, Е.Логинов.

19.12.2019
Профессор Вадим Валерьевич Васильев избран членом-корреспондентом РАН!

Мы рады поздравить дорогого коллегу и содиректора Центра с этим большим событием! Вадим Валерьевич одновременно является и философом, и великолепным историком философии. Его работы по истории философии, философии сознания и свободы воли занимают заметное место в современной российской философии. Это большой праздник для нас! 

19.12.2019
THIS IS NOT A BOOK. ИСКУССТВО И ФИЛОСОФИЯ

В Московском музее современного искусства 28 ноября откроется выставка "This Is Not a Book: коллекция Дмитрия Волкова. История о человеке, его искусстве и библиотеке". Работы российских художников будут представлены бок о бок с редкими изданиями трактатов Канта, Гегеля, Бэкона и Декарта.

19.12.2019
Рассылка статей
Не пропускайте свежие обновления
Социальные сети
Вступайте в наши группы
YOUTUBE ×