Понятие апперцепции и Трансцендентальная дедукция 1787 года
Июн ‘81

В журн.: Synthese. 1981. Vol. 47, Issue 3, Publisher: Kluwer Academic Publishers, pp. 385–448.

«This paper concerns the problem of how Kant can validate a questionable claim that he makes in §16 of the 1787 B-edition of the Transcendental Deduction of the Categories, as well as the relation of that claim to Kant’s account of apperception, or the intellectual consciousness of self. The paper has four parts. In the first, I sketch the Transcendental Deduction and show how the problem of validating the claim in question arises. The second part then indicates three solutions to this problem which Kant does or could offer and ultimately rejects all of them. The third solution, however, is seen at least to commit Kant to assertions like those which he makes in the Deduction and Paralogisms about apperception. So one might hope to support this solution by appeal to Kant’s general views on apperception. However, in the third part of the paper I suggest the hypothesis that those views, insofar as they bear on our particular problem of validation, can be regarded as the product of a conflation by Kant of the traditional view of self-awareness with his ‘revisionary’ view of knowledge first offered in the first Critique. If this hypothesis is plausible, it appears that Kant’s general views on apperception can scarcely lend any satisfactory support to our third solution to the validation problem in the Deduction. It also seems possible that various insights into the nature of self or of self-awareness that Strawson and others have attributed to the relevant part of Kant’s work are only consequences of the confiation in question. In the fourth part of the paper I therefore conclude that though the problem with which we have been dealing leads us to a sharper understanding of Kant’s account of apperception than has been previously available, the problem cannot be solved within Kant’s framework in the way in which we would like. So measures to circumvent it must be adopted by students of the Transcendental Deduction.

Before turning to the Deduction itself, let me note that this paper is not meant to provide a full-scale discussion of all of Kant’s views on apperception. Rather, I have deliberately restricted attention to those views just insofar as they relate to the problem mentioned above. Arrived at as they are under this restriction, my present conclusions turn out to be largely negative. But I nevertheless regard Kant’s account of apperception as still of as much live interest as that of any other philosopher whom I know. Kant may fall victim to confusions, but in discussing matters relating to self-awareness he goes extremely deep. Moreover, there are areas of the greatest interest in Kant’s discussion of these matters- areas not directly related to the problem considered in this paper — where Kant’s views seem to me, in general, absolutely correct. Some of these areas have already been pointed out in work by Castafieda, and recent discussions of belief and of indexical and demonstrative reference suggest further ways of sharpening our understanding of them. It is impossible, however, for us to consider any of these areas in this paper. Instead, we must focus exclusively on the problem that I have mentioned and on Kant’s account of apperception just as far as that account does bear on that problem.»

Читать другие статьи по меткам:
Ещё на эту тему
Летняя философская школа Московского центра исследования сознания завершила свою работу на Мальте

Международная научно-образовательная философская школа Московского центра исследования сознания (МЦИС) прошла с 23 июня по 1 июля 2018 года на Мальте

Источник: Сноб
Июл ‘18
Стэнфордская философская энциклопедия: переводы избранных статей

Мы закончили наш большой трехлетний проект по переводу избранных статей Стэнфордской философской энциклопедии, осуществленный при поддержке фонда Джона Темплтона

Июн ‘18
Новое и популярное
The President delivered the opening remarks

The President commended the Moscow Centre for Consciousness Studies within the Philosophy Department of the Moscow State University, for facilitating the lecture, adding that she is pleased to note that ‘the Centre’s ethos is truly inspirational, as I am informed that it aims to nurture mutual respect, to foster a spirit of inclusion, and to promote intellectual freedom.’

Июл ‘18
Летняя философская школа Московского центра исследования сознания завершила свою работу на Мальте

Международная научно-образовательная философская школа Московского центра исследования сознания (МЦИС) прошла с 23 июня по 1 июля 2018 года на Мальте

Источник: Сноб
Июл ‘18
Стоит ли возвращать душу философии?
Июл ‘18
Российские и зарубежные философы поспорят на Мальте о личности, душе и боге

Философы и богословы из России, Великобритании, США и других стран откроют в понедельник философскую школу на Мальте, чтобы совместно ответить на вопросы, как личность остается собой на протяжении жизни, возможны ли реинкарнация, сохранение личности после смерти, существование ее в механическом теле и какую роль в этом играют душа и бог.

Источник: Риа Новости
Июл ‘18
Президент Мальты пригласила философов из России на дискуссию во дворец

Президент Мальты Мари-Луиз Колейро Прека пригласила профессоров и молодых участников открывшейся в понедельник на острове международной философской школы Московского центра исследования сознания провести дискуссии о тождестве личности в своей официальной резиденции во дворце Сан-Антон.

Источник: Риа Новости
Июл ‘18
Мир сознания и сознание мира

Читайте большой материал о втором диалоге ведущих российских ученых и философов с Далай-ламой и буддийскими монахами «Постигая мир». Этот диалог был проведен при поддержке нашего Центра в мае 2018 года в Дхарамсале.

Июл ‘18
Рассылка статей
Не пропускайте свежие обновления
Социальные сети
Вступайте в наши группы
YOUTUBE ×